Jeugdhulp: de macht terug bij de jongere.

Praktijk case: met bokstherapie krijg je de macht terug.

Waarom ik bokstherapie zo geweldig mooi vind om te doen, is het directe resultaat voor de client. In 1 sessie kan al zoveel bereikt worden! Als voorbeeld een jongere die ik begeleid nadat hij jarenlang in de jeugdhulp had gezeten.

In zijn verleden met jeugdhulp is hij alle kanten opgegooid. Hij was de regie over zijn leven volledig kwijt, anderen bepaalden zijn lot. Bij binnenkomst in de sessie bokstherapie is hij ultra gestressed, zenuwstelsel in survival stand. Hij wil zichzelf terugvinden, kent zijn eigen grenzen niet. Laat staan dat hij die kan bewaken.

We beginnen: leren voelen. Het klinkt bizar maar hij hij voelt zijn eigen lichaam niet. Pas na minutenlang ademhalings- en ontspanningsoefeningen krijgt hij contact met zichzelf. Hij stoot voorzichtig op mijn pads: links, rechts, links. Het ritme doet hem goed.

Ik vraag hem om 100% energie en kracht te geven. Dat had hij nog nooit gedaan. maximaal 50% was voor hem altijd genoeg. Hij had binnen de jeugdhulp instellingen nooit de macht om zijn situatie te veranderen dus waarom zou hij moeite doen? In deze oefening verbaast hij zichzelf: hij wist niet hoe echt gas geven voelde, het was compleet nieuw voor hem.

Met een zware zucht kwam er iets los. Hij had 3 jaar zijn dekking figuurlijk omhoog gehouden terwijl hij klap na klap kreeg. Hij is daar boos over maar ook trots dat hij het heeft volgehouden. Hij gooide zijn frustraties eruit, volle bak!

Een nieuw gevoel, een nieuwe ervaring die hij meeneemt buiten de ring. Met meer rust en zelfvertrouwen. Om te groeien. Om weer voluit te leven.

Klik onderstaand voor meer informatie of een afspraak.